Reisverslag 6, tweede vakantie week - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van cindy Lange - WaarBenJij.nu Reisverslag 6, tweede vakantie week - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van cindy Lange - WaarBenJij.nu

Reisverslag 6, tweede vakantie week

Blijf op de hoogte en volg cindy

03 December 2017 | Zuid-Afrika, Kaapstad

21 november :
We waren al vroeg wakker want we hadden een lange dag voor de boeg.
We hebben ‘s ochtends ontbeten bij boulderbeach restaurant en zijn toen ook gelijk doorgegaan naar boulderbeach, ook wel het pinguïn strand. Het was helaas niet zo mooi weer maar de pinguïns waren er niet minder leuk op. Vanuit boulderbeach zijn we naar cape point gegaan. We zijn daar met het treintje naar boven gegaan. We hadden geen zin om door de regen naar boven te lopen. Gelukkig werd het droog toen we boven waren waardoor we wel mooi van het uitzicht konden genieten.
Vanuit cape point zijn we naar Kaapstad gereden via chapmans peak drive.
Aan het einde van de rit begon onze auto te trillen. We wisten niet zo goed waarvan en konden ook niets vinden. Aangekomen bij ons hotel besloten we na het inchecken nog even wat boodschapjes te doen. De auto leek meer en meer te trillen. We besloten om nog eens goed te kijken. Wat bleek dus er zat een hele scheur in het rechter voorwiel. Er stond een 24 uurs noodlijn op de formulieren van de auto. Die hebben we dus ook gebeld.. het antwoord wat we kregen :” er zit een reserve wiel in de auto, verwissel de band en bel morgen naar dit en dit nummer dat kan je de auto omwisselen”. Ik gaf nog aan dat we niet wisten hoe we een band moeten verwisselen. Maar volgens de man konden ze bij ons hotel ons wel helpen. Gelukkig kon dat ook maar we werden wel een beetje raar aangekeken. Hier in Zuid-Afrika komt het vaak voor dat mensen een kapotte band hebben, iedereen weet hier hoe je een band kan verwisselen. Nadat we hadden uitgelegd waar we vandaan kwamen snapte ze het gelukkig wel en we werden goed geholpen.
Thanks lagoon beach hotel voor de goede service, firstcar niet bedankt.
Tip voor mensen die hier willen rondtrekken : weet hoe je een band moet verwisselen, een noodlijn van je autoverhuur helpt je niet altijd.
We waren achteraf wel heel blij dat het nu gebeurde en niet tijdens de gardenroute. Dan stonden we aan een weg in soms de middle off no wear. Helemaal als je ziet wat voor wegen je soms rijdt zoals addo elephant park, hebben de banden van onze auto goed hun werk gedaan.

22 november:
Ik werd wakker en besloot gelijk te bellen naar firstcar. Ik werd in het begin van het kastje naar de muur gestuurd maar kreeg uiteindelijk iemand aan de telefoon die mij kon helpen. We konden naar 11 uur ‘s ochtends een nieuwe auto ophalen. Een Volkswagen polo. We zijn vervolgens eerst ‘s ochtends met de Uber naar waterfront gegaan en zijn daar tot 1 uur gebleven. Vanuit daar zijn we terug naar ons hotel gegaan om de auto op te halen. We zijn eerst naar bo kaap gereden en vervolgens naar het district six museum gegaan. Vanuit daar waren we al dichtbij firstcar en hebben we de auto omgewisseld.
(We kregen inderdaad een polo maar een redelijk oude. ) We hadden geboekt in een zwaardere klasse waardoor je ook meer betaald. Nu snappen we wel dat in zo geval er niet altijd een zelfde soort auto beschikbaar is maar dit was echt heel slecht. We kregen geen compensatie niets, en dat terwijl we wel dik extra hebben betaald voor een banden verzekering in dit soort gevallen. Met de auto inruilen gaan we dit dan ook zeker wel aangeven.

Donderdag 23 november :
We zaten al vroeg aan het ontbijt want we gingen naar Robben eiland!
Het is altijd wel even spannend of zoiets door gaat want deze tours zijn afhankelijk van het weer. En ondanks dat we in Zuid-Afrika zitten is het weer hier ook niet altijd goed. De locals vragen zich ook af wanneer de zomer start. Het is hier wel beter weer dan in Nederland maar vorig jaar rond deze tijd was het hier 30 graden en in december 45 graden! Nu is het gemiddeld 15 tot 25 graden.
Maar goed verder naar Robben eiland. De boot vertrok om 9 uur en we moesten drie kwartier van te voren aanwezig zijn. De heenweg was een beetje zwaar want de oceaan is nooit helemaal stil, en dat merkte we. Ondanks de tabletjes die we in hadden genomen waren we toch een beetje zeeziek. De boottocht duurde gelukkig maar 25 minuten. Aangekomen op het eiland kregen we eerst met de bus een 45 min tour met uitleg van een gids. Het was heel interessant om alles te horen maar zeker ook heel heftig. Het was alleen jammer dat we niet over het eiland konden lopen en we echt een tour met de bus kregen. De gids vertelde dat eerder ze nog wel eens stopten op punten waar mensen eruit mochten om dichterbij te komen, maar dat er teveel toeristen dan dingen mee pakten en het daardoor niet meer in originele staat is.

Ook hadden we 15 minuten pauze. Hier was een klein cafeetje waar je eten en drinken kon halen.

Vervolgens zijn we doorgereden naar de gevangenis. Hier kregen we een rondleiding van een ex-politieke gevangene. Zijn verhaal kwam zo binnen en je merkte echt dat er zoveel emotie bij zijn verhaal zat. Zijn verhaal duurde ook wat langer dan gepland waardoor we één celblok over hebben geslagen en door zijn gegaan naar Nelson Mandela’s deel. De cellen waar ze inzaten waren mega klein. De kooien voor honden op het eiland waren nog groter dan de cellen.

Robben eiland is zeker de moeite waard om heen te gaan en erg leerzaam. Het was alleen veel te kort, ik had nog wel uren naar die man zijn verhaal kunnen luisteren.
Vanuit de gevangenis liepen we terug naar de boot. De reden dat de heenweg met de bus was en terug weg lopend kwam niet alleen doordat het makkelijk te lopen is maar het is ook symbolisch, dit was de route die de gevangene liepen toen ze vrijgelaten werden.

De boot rit terug viel gelukkig mee.

‘S middags zijn we naar green market square gegaan. Een erg leuk marktje met souvenirs. Wel moet je tegen de menigte verkopers kunnen want je kan nergens rustig kijken zonder gelijk aangesproken te worden met “special price for you”
Veel van de markt spullen kan je ook halen bij winkeltjes in het centrum waar je wel rustig kan kijken zonder aangesproken te worden. Ook viel het prijs verschil erg mee met de winkels en de marktjes.
Het voordeel van de markt is alleen wel weer dat je kan afdingen.

Vanuit daar zijn er naar truth coffee cafe gelopen. We hadden op internet gelezen dat dit ‘de koffie tent’ moet wezen. Het zag er ook erg gezellig uit en de koffie was erg goed!

‘S avonds zijn we weer naar Waterfront gegaan om daar te eten. Morgen is de laatste dag van Clau en dan gaan we naar de Tafelberg.

Vrijdag 24 november:
De laatste dag van de vakantie dat Clau hier is. We zijn naar de Tafelberg gegaan en die heeft Clau omhoog gelopen, ik ben naar ongeveer 20 minuutjes terug gelopen. Dat veel eten en roken is niet zo goed voor mijn conditie. Ik was van plan om de kabelbaan gegaan alleen die ging niet meer vanwege de wind. Gelukkig zit ik hier nog 2 maanden dus nog tijd zat. Vervolgens wilden we gaan shark cage diven. Die zat die dag helaas al vol. We zijn toen een middagje naar het strand gegaan. ‘S avonds zijn we uiteten geweest met Lotte en Elise. Helaas ben ik die dag mijn pinpas ook verloren/gestolen. Snel alles geblokkeerd nu.

Zaterdag 25 november:
‘S ochtends om 11 uur moesten we de auto weer inleveren. Helaas wilden ze ons geen compensatie geven voor de auto. De man bij wie we het inleverde snapte ons helemaal en vond het ook belachelijk dat de emergency lijn ons niet geholpen heeft. Helaas waren ze binnen bij het kantoor minder begripvol. Dat wordt deze 2 maanden dus geen auto meer huren bij dat bedrijf.
Clau haar vlucht vertrok om half 1 en half 12 kon ze boarden. Het was wel even lastig omdat het wel een raar gevoel is dat zij terug gaat naar familie en vrienden en ik de vakantie verhalen nog niet thuis kan vertellen of alles kan laten zien. Maar anderzijds ben ik ook nog niet klaar om terug te gaan. Er is nog zoveel te doen hier.

Nadat ik Clau had afgezet heb ik de Uber gepakt naar Lotte en Elise. We zijn bij het hostel wat gaan eten en vervolgens naar Waterfront gegaan voor sinterklaas inkopen.

26 november:
Mijn officiële laatste dag van mijn vakantie. We zijn deze dag met iemand van het hostel wezen fietsen naar Campsbay. Het waren wel elektrische fietsen haha. Het was een erg mooie rit langs het strand.
Daarna zijn we bij het zwembad van het hostel wat wezen drinken en gekletst met iedereen. ‘S avonds 9 uur kwam de Elim taxi ons ophalen en half 2 waren we pas thuis. Gesloopt naar een onwijs vette vakantie maar geen uitrust vakantie rechtstreeks vanuit de taxi mijn bed in.
Morgen ochtend alweer beginnen met werken dus mijn koffer uitpakken wordt pas morgen avond.

27 nov/m 1 dec
De eerste dag weer werken na weinig slaap en een te gekke vakantie viel best even zwaar.
Het lijkt dan net of je helemaal geen vakantie hebt gehad. Gelukkig ging de rest van de week beter. Elke avond op tijd naar bed om het slaaptekort in te halen. Dit weekend blijven we een weekendje in Elim. We gaan 1 december sinterklaas vieren met z’n drietjes en zaterdagavond bbqen (braai) met de andere drie vrijwilligers. En vooral veel uitrusten. Normaal doen gaan we elk weekend wel weg maar we merken dat we toe zijn aan een weekendje niets doen. Ook wel een keer fijn.

• 04 December 2017 - 17:02

Ellis :

Wat een verhaal weer.
    Leuk leuk

Dikke kus van ons

• 04 December 2017 - 17:50

Opa En Oma :

Nou nou Cin dat is weer een heel verhaal weer mooie dingen mee gemaakt ,.gezellige vakantie gehad met Claudia leuk even wennen dat ze weer weg is nu maar weer aan het werk Dikke kus van ons we houden kontakt

• 04 December 2017 - 17:53

Anneke Diender :

Geweldig verhaal Cindy ,werken en zeker genieten dikke knuffel..o

• 04 December 2017 - 19:10

Jeanette :

Hoi Cindy wat maak je daar van alles mee Een geweldig mooi verhaal van een prachtige vakantie samen met je vriendin.Niet zo leuk van je pinpas.maar ik hoop dat alles toch goed is gekomen.
    Ik kijk alweer uit naar je volgende reisverslag.
    Heel veel plezier nog daar.
    Liefs en groetjes van ons allemaal.