week 2 in Zuid-Afrika, eerste werk week - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van cindy Lange - WaarBenJij.nu week 2 in Zuid-Afrika, eerste werk week - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van cindy Lange - WaarBenJij.nu

week 2 in Zuid-Afrika, eerste werk week

Blijf op de hoogte en volg cindy

12 Oktober 2017 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Omdat we niet veel over de inhoud van het werk mogen vertellen zal ik deze week indelen in dagen en korte stukjes over mijn indrukken vertellen.

Maandag:
De eerste dag dat we moesten werken. De wekker ging om kwart voor 7 en we hadden alle drie erg veel zin om te beginnen met het werk. ’s Ochtends vertelde de zuster wat onze groepindeling was. Ik kwam op de groep de ‘theelepeltjes’. Dit is een groep wat vooral uit verzorging bestaat. Vanuit school moeten wij een plan maken om de opvang te ondersteunen. Ons plan zal vooral gaan over de benaderingswijze voor kinderen met gedragsproblemen. Halverwege de dag kwam de zuster naar mij toe dat er een fout was gemaakt en dat ik morgen op een andere groep moest staan omdat in de groep waar ik nu in zat, geen gedragsproblemen voor kwam. Tijdens de werkdag hadden we twee pauzes. We merkten dat de dag zo voorbij was en tijdens onze pauzes hadden we veel te bespreken.
Na de werkdag waren we alle drie erg moe.
Helaas doet mijn telefoon ook erg raar, ik heb prepaid mb’s maar op één of andere manier gaan al mijn mb’s vanzelf op, ook als ik alles uit heb staan. Er is geen wifi in het huisje dus ik ben af en toe naar de achterkant van de opvang gelopen waar ik wifi heb om toch nog even contact te krijgen met Nederland.
Daarna hebben we lekker Hollands een pizza in de oven gestopt en ik wilde gaan douchen. Het was helaas toen al donker en geen zon betekent geen warm water helaas.
We zijn optijd naar bed gegaan omdat we erg moe waren.
Dinsdag:
Ik werd op de nieuwe groep geplaatst. Samen met Lotte staan we ’s ochtends en tijdens de eetmomenten op de zelfde groep, daarna gaat Lotte naar een soort school voor sensitieve prikkels te stimuleren etc.
De gedragsproblemen in de groep zijn heviger dan ik ken in Nederland. Ook is de taal wel een barrière, ondanks dat Zuid-Afrikaans wel veel op Nederlands lijkt, maar ook de werkers vinden het lastig. Hun vraag is dan ook vooral om onderzoek te doen naar de gedragsproblemen. Ik kijk er ook erg naar uit om te onderzoeken wat we zouden kunnen doen om verandering te kunnen krijgen, al is het maar een klein beetje. Ik ben erg benieuwd wat er in hun koppies omgaat.

Tijdens onze lunchpauze riep iemand van het personeel van de bouw of we wilden komen naar ons eten. We moesten naar ons eten komen van hem omdat hij zei dat we goed gegeten moesten hebben voordat hij ons het liet zien.
Achter onze huisjes staat een groot veld met kassen( ze noemen het hier tunnels) met tomaten.
Daar bleek dus een cobra te zijn en die hebben ze gevangen en in een emmer gestopt. We moesten op een andere emmer staan ver van de emmer met de cobra af om de slang te zien. Elise vond het helemaal geweldig en Lotte en ik gilden het uit natuurlijk. Wij vroegen ons natuurlijk gelijk af of dit vaker voorkwam en of ze dan ook niet rond de huisjes kwamen. Gelukkig vertelden ze dat ze niet rondom de huisjes komen, ze hebben dat nog nooit meegemaakt. In de velden bij de tunnels komen ze wel eens voor maar ook niet vaak. Ook was het een gerust stelling dat iedereen er erg bang voor was en geschrokken waren, zo wisten we in ieder geval dat het niet dus wekelijks of dagelijks voorkomt. Daarna maakten ze natuurlijk wel grapjes richting ons dat we goed moesten slapen en niet over slangen moesten dromen. We weten in ieder geval wel, ondanks ze zeggen dat ze niet bij de huisjes komen, we de ramen en deuren gesloten houden.

Daarna zijn we weer gaan werken.
Na de werkdag die ook weer erg snel ging ben ik snel gaan douchen, de zon schijnt nog dus er is nog warm water (Jeeeej).
Woensdag:
De wekker ging om 7 uur en ik had erg slecht geslapen, het had de hele avond geregend en het waaide heel erg. Hierdoor kon ik niet zo goed slapen…
We liepen rond 8 uur rustig naar de opvang toe en de kinderen waren erg blij om ons weer te zien. Ook moesten er boodschappen gedaan worden, Lotte en Elise zijn met de directrice naar Breda’s dorp gegaan voor de boodschappen. Omdat Lotte en ik die dag op de zelfde groep stonden leek het ons geen goed plan om alle twee weg te gaan. ’s Middags vierden we de verjaardag van één van de kinderen die jarig was geweest. Daarna hadden we een teamvergadering en werden we officieel welkom geheten in het team. Ondanks dat de vergadering in het Afrikaans was, begrepen we nog wel erg veel. Op zulke momenten merk je wel dat het op Nederlands lijkt.
Ons huisje is helaas nog niet klaar, we hadden dit ook niet verwacht gezien er van te voren al tegen ons werd verteld dat in Afrika ze niet zo van de tijd zijn. Wel hebben we weer even gekeken in het huisje en het is wel bijna af. Ze zeggen nu dat het waarschijnlijk vrijdag af is. We kunnen dan maandag over verhuizen omdat we dit weekend weg gaan naar de andere twee meiden die vanuit school hier zijn. Duimen maar dat het wel echt af is dan, dat uit een koffer leven wordt wel een beetje vervelend.
’s Avonds hebben we een aflevering van een serie gekeken, gelukkig had ik van te voren één serie gedownload via netflix en hebben we hiervoor dus geen internet nodig. Rond half 8 wordt het hier al donker en ook erg veel is er hier niet in het dorpje te doen, dit maakt wel de uitstapjes in de weekenden meer bijzonder.

Waar ik mij wel elke keer over blijf verbazen in het dorpje is dat de paarden en koeien gewoon op de weg rond lopen. Ik ben benieuwd hoelang het duurt voordat ik hier aan gewend ben, misschien vind ik het straks in Nederland wel heel raar dat ze in weilanden staan haha.
Donderdag:
Vandaag hebben we weer een dagje gewerkt, de ochtend op de groep en ’s middags hebben we mandjes voor de fundraising die volgende week is gemaakt. Na de werkdag hadden we Zuid-Afrikaanse les met de andere drie vrijwilligers. Al snel bleek dat wij de basics al kenden zoals de dagen van de week. Die zijn precies het zelfde als in Nederland alleen schrijf je het anders. Zoals zondag is sondag. Omdat wij de basics al kennen krijgen wij nu in het vervolg elke dinsdag en donderdag een halfuurtje later dan de andere drie vrijwilligers. Ze gaat ons echt zinnen leren ipv woordjes.
Na de Afrikaanse les zijn we thuis nog even snel een serie gaan kijken en op tijd naar bed gegaan.
Vrijdag:
We hadden een kantoor dagje om te werken aan ons onderzoek. Deze verliep alleen wat anders dan normaal omdat we om 10 uur al richting Hermanus gingen om onze huurauto op te laten. De directrice reed ons. Onderweg naar Hermanus zijn we gestopt in Gansbaai bij de daycare van Elim. Een hele andere setting dan het tehuis maar ook met kinderen met een verstandelijke beperking. Daarna reden we door naar Hermanus en hebben we onze auto opgehaald. Lotte was dat weekend onze hoofdrijder. In het begin was terug rijden nog een beetje wennen, het links rijden, links schakelen en hoe de verkeersregels nou werken. Maar het was wel fijn om een eigen auto te hebben en niet afhankelijk te zijn van anderen.
Toen we weer thuis in Elim waren hebben we nog gewerkt aan ons plan van aanpak. We kwamen er al snel achter dat we vol ideeën zaten maar dat ook veel ideeën lastig uit te werken zijn. We hebben besloten om aan de assistente te vragen of ze een afspraak voor ons kan inplannen met de directrice, dan kunnen we net wat verder met ons plan.
Na de werkdag zijn we gaan koken en optijd gaan slapen.
Zaterdag:
Ons weekendje weg kon beginnen. Alle spullen waren gepakt en we stonden klaar om richting Gansbaai te gaan. Het spullen inpakken was nog wel even een gedoe omdat onze koffers nog allemaal ingepakt zijn. We hadden van te voren nog even naar de B&B gebeld waar we zouden blijven slapen, we konden om 14.00 uur inchecken maar konden al eerder onze spullen droppen.
Toen we aankwamen bleken we niet in de B&B te slapen maar in een apart huis. We hadden geen idee dat we dat geboekt hadden, we waren namelijk erg laat met boeken en hebben maar gewoon wat geboekt in Gansbaai de Kelders omdat daar de andere studiegenoten zitten. We hadden ’s avonds een BBQ (Braai op z’n Zuid-Afrikaans) van ze. We konden ons huis dus nog niet zien maar het was wel fijn om onze spullen kwijt te zijn. Daarna zijn we in Gansbaai ergens wat gaan eten en drinken. De dag ervoor hadden de mensen van ons werk ons een telefoon nummer gegeven van iemand die ze kenden, hij wou ons Gansbaai laten zien dus we hadden hem gebeld. Het was alleen niet zo heel mooi weer dus zijn we ergens wat gaan drinken bij zijn lokale pub. Daar hebben we zijn vrienden leren kennen en hele gesprekken over Zuid-Afrika en Nederland gehad. Ook hebben we tips gekregen voor onze vakanties om te bezoeken. We zijn rond half 3 weer richting ons verblijf gereden. Die was nog niet helemaal klaar en de eigenaar bood heel vaak z’n excuses aan en we mochten zondag 12.00 uur uitchecken ipv 10.00 uur. Eenmaal aangekomen in het huis bleek het geen gewoon huisje te zijn maar echt een mega groot huis. Er waren 4 slaapkamers, een grote keuken, een grote woonkamer en een groot balkon. Ohja en niet te vergeten twee badkamers met warm water!
We hadden ieders onze eigen slaapkamer ’s avonds en een groot bed. Even genieten van de luxe haha. Alle filmpjes zijn dan ook gelijk naar onze familie gestuurd.
Rond 19.00 uur ’s avonds allemaal gedoucht en wel zijn we naar de braai gereden. Dat was gelukkig maar 5 minuutjes van ons af. De andere twee studenten wonen in een vrijwilligers huis met ongeveer 12 Duitsers. Het was leuk om ook weer de andere studenten te zien. Na de braai hebben we nog UNO gespeeld en daarna zijn we naar ons huis toe gereden. We konden heerlijk uitslapen de volgende dag en een keuken hebben was ook heel fijn.
Ohja en natuurlijk niet te vergeten deze dag heeft Claudia haar ticket geboekt om mij op te komen zoeken voor 2 weken! Volgende week even de route uitstippelen, de hostels en auto boeken en dan zijn we klaar voor de vakantie in November. Zuid-Afrika verder ontdekken!
Zondag:
Elise is zondagochtend naar de kerkdienst in de townships gegaan met de andere studenten. Lotte en ik wilden even genieten dat we rustig uit konden slapen. Na een heerlijke nachtrust zijn om 12.00 uur de sleutel gaan inleveren. Nadat we de sleutel hadden ingeleverd zijn we naar de kust gereden en hebben Lotte en ik nog twee walvissen gespot. Op het einde van de dag zijn we naar Hermanus gereden om de auto in te leveren en zijn we met de taxi terug gegaan naar Gansbaai. Daar hebben we gewacht bij de andere studenten tot de taxi naar Elim ging. Die gaat namelijk alleen op vrijdag ochtend en zondagavond. De taxi was mooi optijd en we waren ook weer redelijk optijd terug in ons huisje. Het was een geslaagd weekend.




Ohja en ik probeer binnenkort foto’s te plaatsen op de blog maar de internet verbinding is hier erg traag waardoor een foto uploaden zo goed als onmogelijk is. Ook lijkt het langzamer te gaan op deze blog dan via andere social media. Op instagram een foto uploaden lukt gelukkig wel, op facebook ook maar ook traag. Alleen niet zo traag als op de blog. Ik zal zo nu en dan even wat foto’s op facebook proberen te plaatsen.


  • 12 Oktober 2017 - 21:01

    Opa En Oma Vinke:

    Hoi Cindy een heel verslag meid heel wat mee gemaakt maar wel leuke dingen , Fijn dat je het na je zin hebt het mooie weer komt er voor jullie aan heerlijk toch erg leerzaam voor jullie Groeten van ons wij horen van je

  • 12 Oktober 2017 - 21:44

    Karin:

    Hey Cindy.
    Ja ook ik volg je avonturen.want jeej wat vind ik het dapper en stoer van je dat je zo ver weg zit!ook wel een beetje erg jaloers hoor na al je verhalen gelezen te hebben.geniet er vol op van!doe veel indrukken op en idd maak vooral veel foto's!
    Ik ben nu al benieuwd naar je volgende belevenissen.groetjes uit Huissen

  • 13 Oktober 2017 - 13:15

    Jeanette :

    Hoi Cindy wat een verhaal zeg.
    Ik blijf natuurlijk ook via je pa op de hoogte van alles.
    Het is natuurlijk een hele belevenis en maakt een diepe indruk.
    Ook besef je hoe goed wij het eigenlijk hebben in Nederland.
    Ben heel benieuwd naar het volgende verslag en foto's.
    Groetjes van ons allemaal.
    Liefs tante Jeanette.

  • 13 Oktober 2017 - 16:09

    Ellis:

    He zussie

    Wat een verslag pff!! Maar super gaaf zeg de tijd vliegt zeker?
    We bellen gauw weer wij zitten nu in de auto naar André Hazes whoehoeee!!

    Dikke kusss

  • 13 Oktober 2017 - 17:45

    Angela :

    Wauw cin wat maak je veel mee, super gaaf om zo een beetje met je mee te genieten via deze blog

  • 13 Oktober 2017 - 21:34

    Anneke Diender :

    Hoi Cindy een prachtig verhaal leuk om te lezen wat je allemaal zo meemaakt,pas goed op jezelf .

    Op na het volgende verslag,dikke knuffel,van uut kampen

  • 14 Oktober 2017 - 09:12

    Elly Albers :

    Hoi Cindy
    Wat een belevenis en indrukken doe je op.
    Geweldig om het verslag te lezen.
    Zo te lezen gaat alles goed. En heb je het naar het zin.
    Heel veel succes en plezier.
    Gr Henk en elly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

cindy

Op deze blog probeer ik zoveel mogelijk te houden hoe het met mij gaat tijdens mijn minor in Zuid-Afrika voor 4 maanden

Actief sinds 01 Okt. 2017
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 7477

Voorgaande reizen:

26 September 2017 - 26 Januari 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: